lørdag 6. oktober 2012

Roastbiff

Roastbiff er lett det!! Datteren min på 4 år kunne klart alt uten hjelp, bortsett fra å sette ovnene på 125 grader og ta den ut når den er klar :)

Du kjøper deg en flatbiff. (be slakter/butikken skjære det slik at du har et så jevnt stykke som mulig. Her har jeg brukt et stykke på nesten 2,3 kg.


Så kværnere jeg pepper (litt over en pose til dette kjøttet) og gnir kjøttet inn i olje så krydderet skal feste seg godt! Masser inn pepper og salt. Kjøttet er så tykkt, så kryddersmaken er kun utenpå de stor skivene du skal nyte når kjøttet er klart. Derfor er det viktig med ganske mye salt og pepper.
Etter krydderet vil den se slik ut:

Så skal denne deilige steika brunes. Ha i litt olje i en stekepanne (som er stor nok) og brun kjøttet på sterk varme på alle sider.


Også på kanten:



Nå er den ferdigbrunet. Ha den over på stekeplate eller rist (med plate under når du steker i ovnene) og hell over stekesjyen.


Så er det bare å sette den inn i ovnene som nå holder 125 grader. Bruk termometer i midten av det tykkeste stykket. Sett den inn og gå å ta deg et glass deilig rødvin. Dette vil nok ta en times tid. Når termometeret viser 53 grader reiser du deg fra TV'en og tar ut steika. La den hvile i ca 30 minutter,

Så er den ferdig :) Sykt deilig mør roastbiff!!

4 kommentarer:

  1. dette er bare så digg!
    den så helt perfekt ut .....ble fristet!

    klem tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre :) Som du ser er det utrolig lett å lage! Bare å sette i gang :)

      Slett
    2. Hei igjen Tone.

      Jeg blir utrolig glad hvis du kan kommentere roastbiffen på en konkurranse jeg er med på :)
      Klikk på linken http://delta.jernia.no/konkurranse/post/70/h%C3%A5vard-husrem
      Og under bildet mitt nedover på siden finner du noen retter, blant annet roastbiffen... Det er viktig for megg at jeg får mange kommentarer og "liker" på innleggene min :)

      Slett
    3. Må koipere og lime inn linken gitt...går ikke å klikke på den. :)

      Slett