torsdag 4. oktober 2012

Ertesuppe med grillet kamskjell


Før jeg begynner med å lage mine retter, sørger jeg alltid å ha alle råvarene i umiddelbar nærhet. Til denne delikate suppen har jeg brukt følgende:
  • 1 løk i grove biter
  • 2 hvitløksfedd, finhakket
  • 2 bakepoteter, i grove biter
  • 1 grønnsaksbuljong
  • 500 g frosne grønne erter
  • 1 bunt frisk mynte, grovhakket
  • 2 små hjertesalater, grovhakket
  • salt og pepper
  • 1 kamskjell til hver porsjon ( i dette tilfellet 6 kamskjell)
  • smør til steking





Suppen
Kok løk, hvitløk og poteter møre under lokk i buljong (ca 20 min) Tilsett ertene og kok videre uten lokk i 8-10 minutter. Rør inn mynte og salat i suppen. Så kjører du den glatt med en stavmikser, og det gjør ingen ting om suppen er litt grov i konsistensen. Smak til med salt og pepper.
Kamskjell
Smelt smør i en grillpanne eller vanlig stekepanne. Stek kamskjellene gyldne i det brune (ikke brente) smøret i ca 1 min på hver side. Ha den varme suppen i en skål og legg ett kamskjell oppi. Pynt gjerne litt ekstra med mynteblader
Drikke
Champagne eller musserende vin er en super match til denne suppen. Gjerne en Cava eller champagne som har fin fylde, frisk og fuktig. For eksempel en Juve y Campus Reserva de la Familia Gran Reserva Brut Nature 2007.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar