lørdag 6. oktober 2012

Entrecôte - medium stekt

Kjøtt kan være ganske enkelt å få bra til. Det er mange som ikke liker å steke kjøtt, fordi de synes det er vanskelig å få til den "perfekte" biffen.

Hva perfekt er kan diskuteres, og det er uansett smak og behag. Noen liker det rått og noe noen liker det grått. For meg er det umulig at en biff er perfekt dersom den er mer enn medium stekt.

Her har jeg laget en Entrecôte (uttales ANG-TRE-KÅTT) (så der det ute av verden)

Selve kjøttet har ligget pakket ut fra pakken og i romtempratur i minst en time før steking. Det gjør at kjøttet får luftet seg og det fremmer også den naturlig gode kjøttsmaken.


For at krydderet skal feste seg skikkelige gnir jeg kjøttet inn med olje. Har på pepper og salt rett før steking. (Saften i kjøttet forsvinner ikke selv om du salter FØR steking)
Stek det i litt olje på sterk varme til kjøttsiden har blitt brun. (ca 2 minutter) Snu kjøttet å stek like lenge. Nå kommer det litt an på hvor tjukk kjøttbit du har. Men etter litt trening vil du legg kunne kjenne på kjøttet når det er ferdig. Ofte har jeg i smak i panne før jeg steker kjøttet, som i dette tilfellet hvitløk og timian. Så steker jeg kjøttet i den smaksatte oljen som ligger i pannen og legger "smaken" til side.

 
 
Etter du har brunet den ene siden og nesten den andre siden, setter du ned varmen og har i smør. Når dette smelter balender du med samken som ligger der, og øser stekesjy over kjøttet.
 
Ta det ut og la det hvile (gjerne på en oppvarmet tallerken) i minst 5 minutter.
 
 
Følger du dette vil du få en medium stekt entrecôte som ser slik ut:
 




1 kommentar: