torsdag 4. oktober 2012

Jordskokksuppe med bakt torsk og dill


Supper er egenlig ganske godt synes jeg, og her har jeg laget en suppe bestående av følgende:
  • ca 800 gram torskefilet (helst Strøm-torsk)
  • Havsalt
  • ca 300 g jordskokk, skrelt
  • ca 6 dl melk
  • 1 pakke (ca 135 g) bacon
  • 1 pose (ca 400 g) småløk, skrelt og delt
  • 1 bunt dill
  • salt og nykværnet pepper
Så hvordan har jeg gjort dette? 


Først satte jeg på ovnen på 160 grader. Så la jeg torskefiletene på et lag havsalt i en form i ca 20 minutter før jeg skylte vekk saltet. Så la jeg jordskokkene i en gryte hele og helte melken over. (melken skal dekke helt) Kokte jordskokkene møre og kjørte dem deretter med stavmikser til en luftig suppe. Så smakte jeg til med salt og pepper.
Så stekte jeg baconet sprøtt, og holdt det varmt ved siden av. Så var det småløken sin tur. De stekte jeg i litt olje bare. Så bakte jeg torsken i ovnen i ca 8 minutter. Jeg skummet opp suppen med stavmikseren min (en Bamix) rett før servering og helte den i en dyp tallerken. Jeg la torsken i midten og løken rundt. Så avsluttet jeg med bacon og dill på torsken.
Det var ikke så verst :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar